åsikt

Detta gör mig så sjukt irriterad.
Läste nyss på dessies.se (varför jag läser den bloggen? det gör jag inte, men hade en app på mobilen som heter typ "bloggarna" och där finns den med). Hon hade tydligen väldigt starka åsikter om att raka bort hår på armarna, att det var fel. Men att övrigt hår "måste" rakas bort. "Vem rakar sig inte 'där nere'" skrev hon.

Detta är helt galet. Helt fruktansvärt sinnessjukt, men tyvärr den värld vi lever i. Skulle man göra en undersökning (har säkert redan gjorts) om genomsnittsåldern på de som besöker bloggar som kissies, dessies osv. dagligen skulle troligtvis åldern hamna runt 11-12 år.

Ska dessa 11-åringar få bilden av att man "måste" göra vissa saker, och att man "måste" vara på vissa sätt? Ja, tydligen. Konsekvenserna blir dock att kvinnosynen blir skapligt försämrad och jämställdheten bryts, sakta men säkert, ned. Detta eftersom dessa 11-åringar kommer vara i princp likadana och svaga. De kommer inte kunna stå upp för sina egna åsikter, eftersom de lärt sig att göra som man "måste".

Jag ska, på något sätt, kämpa mot detta. Det har jag bestämt mig. Och det tycker jag flera ska göra. Till att börja med tänker jag sluta läsa dessa bloggar överhuvudtaget - jag vill inte bidra.

Visst, man får tycka vad man vill. MEN, dessa bloggar har minst 50 000 läsare/dag (?) och 30 000 minst är småtjejer. Då borde det vara deras (bloggerskornas/bloggarnas) ansvar att tänka efter vad de skriver. Det borde verkligen finnas regler för vad man får och inte får skriva på internet. Och då tycker folk "men varför får de 'kända' bloggarna begränsningar medan småbloggarna får skriva vad de vill?", ja, men då gäller väl alla regler för alla isåfall.

Detta är min lösning på problemet. Internetregler. Visst, de finns säkert. Men inte tillräckligt stränga, tydligen. Detta problem har inte blivit så stort ännu, då dessa 11-åringar inte blivit vuxna kvinnor ännu. Därför är det NU man borde och kan gör något åt det.

Detta är nog det längsta, seriösaste och allvarligaste inlägg jag gjort på den här bloggen. Men ett viktigt budskap tar lång tid att få fram, men går fort att genomföra - om man bara hjälps åt. Glöm inte det. ;)



När dessa 11-åringar sedan växer upp och får barn, kommer de förmodligen att uppfostrat som de själva lärt sig att man "måste" vara och se ut. Vill vi verkligen att framtidens småbarn ska se ut som färdigväxta kvinnor? NEJ. Det vill nog egentligen ingen.

Håller ni med mig? Vad har ni för syn på detta? Kommentera!!


Kommentarer
Postat av: Henriette

Jag håller med dig!

Jag tycker egentligen att allt som har ideal att göra är fel.

Jag har redan gått emot det på något sätt.

Jag läser ingen sådan blogg, och jag sminkar mig inte.

Jag kan egentligen klaga mer, men för att göra det kort säger jag att det bästa man kan göra att skita i allt som har med ideal och göra och gå sin egen väg :D

Postat av: Anonym

hej

2012-03-07 @ 12:13:57
Postat av: Anonym

håller med dig helt

men orka skriva någon lång konmmentar. haahaa

2012-03-07 @ 17:57:08
Postat av: Astrid

Håller med dig, helt klart. Världen är alldeles för utseendefixerad!

2012-03-07 @ 21:46:46
Postat av: Svar till Astrid

Ja, verkligen!!

Galet..

2012-03-08 @ 06:51:01
Postat av: Otto

Jag håller inte med.



(Skrivet på den internationella kvinnodagen 8/3)

2012-03-08 @ 09:55:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0