En lagom rund 5-åring i sina bästa år

Hejsan.
 
Jag tänkte skriva lite om bilden jag la upp häromdagen.
Varför det blev just en gammal bild på mig själv.
 
Jag har tänkt en hel del de senaste månaderna. Verkligen en hel del. Jag kommer förmodligen skriva om rätt mycket av det jag tänkt/tänker på här,och en av tankarna handlar om min barndom.
Jag har tänkt på att när man var liten, hade man kanske inte hunnit påverkas så mycket av samhället. Idag vet man ju t ex alla sociala "regler" som finns,och hur man "ska" vara och se ut. Det ställs enorma krav på människor, men främst på de som är 10+.
 
När jag var 4-5 år var jag nog den jag "egentligen är". Jag kan inte påstå  att det är så för alla människor, men jag tror att det är så för alla. Mer eller mindre.
Man hade inte lärt sig hur man "ska" och "inte ska" vara, helt enkelt.
 
Jag skulle beskriva mig själv som en "pratglad", glad och rund 4-5 åring.
Jag skulle beskriva mig själv som en "tystlåten", fortfarande glad men en aning smalare 10-åring.
Jag skulle beskriva mig själv som en ganska osäker, oglad men "på rätt spår" 16 år och 9 månader-åring.
 
Med detta vill jag säga att ju äldre man blir,desto mer påverkas man av omvärlden,sorgligt nog. Man lär sig att vara på rätt sätt,att vara som alla andra. Man lär sig att säga vissa saker vid vissa tillfällen,man lär sig att vara någon man egentligen inte är.
Får man aldrig den insikten, kan det hända att man lever så resten av sitt liv.
Men man kan nog säga att jag försöker hitta mig själv, den där runda 5-åringen, för att sedan plocka fram den.
Jag är glad att jag får den chansen, att jag tar den chansen.
 
Därför inspireras jag av gamla bilder, just nu.
Hejdå.
 
Bild från 6an... Bra självförtroende, desto sämre självkänsla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0